30 oktober 2008

Bøger

Ebola har i sin værste form (Ebola Zaire) en dødelighedsrate på op til 90%...

Jeg har netop færdiggjort Preben Geertingers "
Lualaba", der som sit hovedformål ønsker at oplyse og advare (os) andre mennesker om flere ubehagelige tendenser udi forekomsten og fremfærden af uhørt aggressive filovira, men som ender med først og fremmest at være en hyggelig og velsmagende huskekage omhandlende menneskets ukuelige, og ofte fatalistiske trang til at udforske verden og universet.

Påfaldende er det dog at Geertinger følte sig forpligtet til at komme med denne litterære advarsel, netop som amerikaneren Richard Preston havde gjorde sin "The Hot Zone" færdig.

Hvor Geertinger fokuserer på menneskehedens trang til udforskning som den farligste modspiller (udover selve virus) i kampen mod det onde, kæder The Hot Zone en række sande beretninger sammen til den uhyggeligste og hidtil mest skræmmende dokumentation af de reelle farer ved filovirus.

Jeg har efterhånden arbejdet mig gennem sidstnævnte bog en god håndfuld gange, og til stadighed når den ind under huden på mig og er i mine øjne mere aktuel end de fleste aviser, hvor frisktrykte de end måtte være.

Vidste du at der i 1989 var et udbrud af Ebolavirus i Reston, Washington? I virkeligheden.


Jeg synes stadig at beretningen om, hvorledes militæret og staten reagerer og får bugt med monstret, slår alle andre typer spænding, da dette er foregået. I virkeligheden.

Jeg vil godt anbefale begge bøger, men har du travlt, så læs The Hot Zone - også gerne i Johannnes Sørensens glimrende (pånær titlen) oversættelse.

Det er hårrejsende uhygge - og det er sket. I virkeligheden.

Ingen kommentarer: