26 december 2009

Er dette 'en Jes Fomsgaard'?

I mange, mange år har min mor forsøgt at huske navnet på den
mand der malede hende engang tilbage i slutningen af 1960'erne.

Billedet har alle dage høstet ros for på fineste vis at fange min mors
melankolske side. Det blå hår er en mindre genialitet.
Både venner, familie og min mor selv synes at billedet er rigtig godt.

Hendes søster, min moster, havde tilfældigt mødt en kunstmaler og de havde
sammen besøgt min mor, som boede i Store Kongensgade på det tidspunkt.

Min mor havde betalt ham 200 kr. for maleriet, men de endte med sammen at
gå ud og spise for pengene.

Billedet blev aldrig signeret og i ca. 40 år har min mor forgæves forsøgt at huske
hvad han hed. I går, efter Juledags obligatoriske frokost og efterfølgende fællesstener
i sofaarrangementet foran pejsen, gik jeg konstruktivt ind i sagen og begyndte
metodisk at udspørge min mor om detaljer fra den tid.

Det må have startet en tankerække, for i morges over kaffen udbrød hun:
"Jeg tror sgu han hed noget á la Jens Formsgaard". Og efter en Googlesøgning landede jeg på
Jes Fomsgaard, som er maler, og som er 3 år yngre end min mor. Det kunne altså sagtens være ham.

Nu er spørgsmålet imidlertid:

1 Hvem kender Jes Fomsgaard, og kan spørge ham om det er ham der har malet billedet?
2 Kan han i så fald overhovedet huske det?

Min mor har ingen andre intentioner end at kunne fortælle nysgerrige hvem den dygtige maler
er.

Al hjælp modtages med kyshånd

Posted via email from Jeppe Morgenthaler

Ingen kommentarer: